perjantai 29. elokuuta 2014

Katsauksia: Tehtaat, Suzuki





Foto: Internet


Michio Maruti Suzuki (1887-1982) perusti v. 1909 ”Suzuki Loom Works”- yhtiön Hamamatsuun. Suzuki rakensi uudentyyppiset kutomakoneet ja keräsi 120 patenttia. 1930- luvulla yritys kehitti modernin, nelitahtisen, vesijäähdytteisen ja nelisylinterisen (800cc) automallin, mutta Japanin hallitus ei rohkaissut yritystä autotuotantoon. Puuvilla-alan liikenäkymät romahtivat Japanissa puolestaan jo pian sodan jälkeen. Suzuki palasi yrittämään myös ajoneuvojen pariin. Ensimmäisen polkupyörän apumoottorin Suzuki tuotti v. 1951. Takaratasta koskevan nerokkaan ratkaisun pohjalta Japanin patenttivirasto myönsi yritykselle tukea alan jatkokehittelyä varten. Neljä vuotta myöhemmin ”Suzuki Motor Co, Ltd” julkisti 125 cc, nelitahtisen ja yhdellä sylinterin yläpuolisella nokka-akselilla varustetun kevytmoottoripyörän. Pyörä oli kolmivaihteinen. Moottoripyörien ohella Suzuki rakensi keveitä autoja (Suzuligh) ja perämoottoreita.

1960-luvun alussa yritys pääsi selville eurooppalaisesta MZ-tekniikasta Ernst Degerin loikattua länteen. Suzuki palkkasi Degerin 50cc luokan kilpa-ajajakseen. Vuosikymmenen puolivälissä esittäytyikin kaksitahtinen malli T-20, joka tunnetaan myös nimillä ”Super 6”, ”X-6”, ja ”Hustler”. Kaksisylinterinen rivimoottori oli peräti kuusivaihteinen. Sitä pidettiin luokassaan aikakautensa nopeimpiin kuuluvana. V. 1968 (ilmoitettu myös 1967) saatiin markkinoille toinen Suzukin kaksitahtinen, T-500 eli ”Titan”, varmatoiminen matkapyörä ja ripeäliikkeinen katupyörä.


Suzuki GT 750, foto Internet
1970-luvun alkupuolella Suzuki tuli tunnetuksi mm. motocrossmeriitistään ja ehkäpä erityisesti suuresta, vesijäähdytteisestä GT750 mallistaan. Yhtiö aloitti myös oman, kalliin wankel-moottoriprojektinsa NSU:n myöntämällä lisenssillä. Wankelissa mäntä pyörii sylinterin sisällä. Suzukin oma ”hyrrämäntä” tuotiin markkinoille v. 1974 mallinimellä RE5. Tämä oli ensimmäinen japanilaisen valmistajan rakentama wankelmoottoripyörä, ja osoittautui vieläpä teknisesti lupaavaksi. Malli ei silti tuottanut yritykselle tarpeeksi tuloja ainakaan kehittely- ja tuotantokustannuksiin nähden. Mallia kumminkin myytiin jonkin verran. Myös Helsingissä liikkui 1970-luvulla vähintään yksi ao. Suzuki, jota tarkastelin Töölöössä. Se oli parkkeerattu kadunkulmaan ja näytti varsin tyylikkäältä.
Suurten nelitahtikoneiden päivä sarasti v. 1976 mallien GS450 ja GS750 myötä. Kaksi vuotta myöhemmin Suzuki GS1000E ryhmittyi GS-sarjan johtoon. Se oli varmatoiminen, yksinkertainen, ilmajäähdytteinen matkapyörä. Suzuki jatkoi menestymistään myös kilparadoilla, mikä heijastui tuotantoon. V. 1981 luotsattiin kaduille ja motareille ehkäpä ensimmäinen todella verevä sportti, GSX 1100S Katana, joka kehitti 111hv kierrosluvulla 8500 rpm. Pienemmässä luokassa esiteltiin v. 1985 GSX-R750 sportti. Myös iso Katana ”päivitettiin” entistä nopeammaksi (GSX-R1100) .V. 1990 julkistettiin puolestaan malli DR, hämmästyttävän iso (779cc) yksisylinterinen, lempeäluonteinen jokapaikan kulkija. Vuotta myöhemmin koitti kuumapäiselle GSX-R750:lle jäähdytystavan muuttamisen aika. Kiihkeät hevoset ja sporttikuskeille ominainen, äkkiväärä ajotapa suosivat vesijäähdytystä. Viisi vuotta myöhemmin myös runko uudistettiin. Jo klassikon aseman saavuttanut, i/ö- jäähdytteinen 1200 Bandit (16 venttiiliä, 1157cc) rähähti käyntiin v. 1995 ja on ollut siitä lähtien tuotannossa tosin melkoisia muutoksia viime vuosina kokien. Samana vuonna ylitettiin yhteensä 20 miljoonan vientimoottoripyörän raja. Nestejäähdytetty V-Twin, ”Tellu” eli TL-1000S putkahti ns. lastentautisena markkinoille v. 1997 mutta kaksi vuotta myöhemmin saapunut Hayabusa, vesijäähdytetty, 1298cc rivinelikko ”Muuttohaukka” sai hyvän vastaanoton ja on pysynyt vankasti tuotannossa. B-King kehiteltiin sen pohjalta v. 2008 räväköiden nakupyörien markkinoille. 2000- luvulla Suzuki on ollut hyvin tunnettu myös customeistaan, joista 1500cc ilmajäähdytteinen Intruder lienee paras vaihtoehto, jos aitoa Harley-Davidsonia ei ole alle saatavissa. Eräillä ominaisuuksillaan se saattaa ylittää jopa esikuvansa.
Suzuki on luonut vuosien varrella paljon hyvin myyviä malleja. Tehdas on todistanut pystyvänsä monipuoliseen, luovaan mallikehittelyyn ja yltävänsä samalla kohtuulliseen, paikoin jopa edulliseen hintatasoon. Se hallitsee kunnioitettavalla tavalla moottoripyörätekniikan ja on kehittynyt runsaassa 50 vuodessa moottoripyörärakentamisen monitoimiosaajaksi. Yrityksellä on lisäksi ollut jatkuvaa autotuotantoa ja se on noussut Japanin 4. suurimmaksi autonvalmistajaksi. Suzuki osuu silmiin myös veneilyn parissa. Osamu Suzukin johtama suuryritys työllistää nykyään n. 45 000 henkilöä 23 maassa. Alkuaan meren rannalle rakennetun tehtaan jälkeläisinä on useita tytäryhtiöitä ympäri maailmaa.
D
Lähteitä: Motorcycle.com, Wikipedia, motopalsta.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti