maanantai 11. marraskuuta 2013

Katsauksia: Victory versus H-D

 

       
Victory on moottoripyörämerkkien joukossa iältään  poikanen mutta osoittaa miehen merkkejä. Mallisto rakentuu tosin vain yhden moottorin ympärille, mutta pyöriä rakennetaan moneen tarkoitukseen endurotouhuja lukuun ottamatta (mutta se ei ole puute, eihän?).
 
 
 Uusimmassa mallistossa Vegas 8-Ball on minusta mielenkiintoisin. Sille voisi ennustaa jonkinlaista menestystä. Verrokkipyöräksi valitsen H-D:n FXDB Dyna Street Bobin. Molemmat ovat yksipaikkaisia ja mallistojensa edullisimpia vaihtoehtoja suurten twinien sarjassa. 8-Ball on hinnoiteltu Suomessa yli tuhat euroa halvemmaksi kuin Street Bob. Se on moottoriltaan vajaa pari sataa kuutiota isompi mutta viitisentoista kiloa kevyempi,  21 hv tehokkaampi ja myös vääntöä löytyy Harrikkaa enemmän (Street Bob 76 hv/ 5350 rpm, 123 Nm/3125 rpm, 8 -Ball 97 hv/5500 rpm, 153 Nm/2750 rpm).   Harrikka lyö numeroissa laudalta Kasipallon muutamalla desillä polttoainetankin koossa. Victory taas hehkuttaa, että sen ilma-öljy- jäähdytys ehkäisee  ylikuumenemisen, mutta ilmajäähdytteisillä Harrikoilla jäähdytys erityisesti takimmaisessa sylinterissä voi olla joskus puuttellista. Toisaalta tämän tyypin Harrikat eivät ole järin tehokkaita koneita  (XR1200X malli linjasta poiketen) eikä niitä ole tarkoitettu revittelyyn. 
 
V-koneen sylinterit sojottavat Victorylla 60 asteen kulmassa, mutta Harrikassa männät jytkyttävät epätasaisessa 45 asteen kulmassa, jota myös Harrikkaa uskollisesti kopioiva Suzuki käyttää edelleen malleissa C ja M 800. Kaikki äänimaailman näytteet puhuvat Harrikan paremman "äänentoiston" puolesta, mutta Victoryn pakoputkistoa muuttamalla käyntiääni on saatu muuttumaan ainakin parempaan suuntaan. Harrikan veroista siitä ei ole mielestäni sittenkään saaatu.
 
Ulkonäköasioissa Street Bob vetää pinnat kotiin. Se on karhea ja katu-uskottava. Kasipallo taas keimailee leikkuria muistuttavalla etuvanteellaan ja V-kirjain (ilmansuodatinkotelossa?) on sekin liian koreileva. Victoryn  muhkea, mustanpuhuva moottori ja pakoputkisto näyttävät puolestaan hyviltä. 
 
Victory on moottoripyörämaailman "prospecti", Harley-Davidson kunniajäsen. Jotkut moittivat Victorya epäamerikkalaiseksi mutta ei H-D ole itsekään 100% amerikkalaisvalmistetta. Harrikalla on mainetta, Victory on sitä vasta hankkimassa ja vain yhdellä ainoalla moottorikonstruktiollaan. Jos Victoryn moottori ja vaihdelaatikko päihittävät selvästi H-D:n kestävyydessä, merkki jatkaa hyvän maineen kasvattamistaan. Silloin sen käyttäjäkunnan ympärille voi kehittyä enemmän puoleensavetävää kulttuuria ja omaleimaisuutta kuin nyt. Kuinka paljon sitten painaa puntarissa se, että H-D on ollut erityisesti prosenttikerhojen vakiokalustoa? Vaara viehättää. Ajavatko lopulta HA:n jäsenetkin joukolla Victorya? Aivan tältä kirjoittamiselta en sellaista  usko. 
 
Jos minulla olisi onnellisen sattuman oikusta kädessäni edullisimman Victoryn rahastussumma (ohv 17 495 e) (hinta v. 2012 lopulla) en osaisi heti päättää hankkisinko "prospecti" Kasipallon vai löisinkö muutaman lapun lisää ja tekisin kaupat Street Bobista. Koeajo ratkaisisi. Ja maailmalta kantautuvat lisäuutiset Victoryn toimivuudesta ja varaosien saatavuudesta.  Tehdas tuskin  menee nurin, moottorikelkoillahan on toistaiseksi vielä paljon kysyntää, eikä Victory näin pitkälle ponnistettuaan varmaan hevillä mp-tuotantoaan päätä. Sen sijaa H-D pyörii käytännössä vain renkaidensa varassa. Varaosia ja muita palikoita Street Bobiin löytyy helposti. Pulmatilanteissa auttavat monet tietoniekat. Street Bobilla voisi kuvitella ajavansa riittävässä perusturvallisuudessa seuraavat 20 vuotta ja vielä tämän jälkeen se olisi varsin rahanarvoista tavaraa. Victory on lenkki tuntemattomaan.
 
 
Victoryn ympärille on kertynyt myös kerhotoimintaa ja netistä löytyy laaja sivusto, josta mahdollinen uusi Victoryn ohjastaja Suomessakin löytää hyödyllisiä tietoja.
 
Deneb

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti