lauantai 4. tammikuuta 2014

Tyypit: Yamaha XJ 900 S










Jops ihan custom-ukko voi tykästyä rivineloseen ja isoon Divariin

















Diversion on monimielinen tyyppinimi. Se voi tarkoittaa "ohjaamista", "ajanvietettä" , ja lopuksi "harhautusta". Kokemukseni mukaan Yamaha 900 Diversion on kaikkea tätä ja vielä yhdessä.


Tuurissa testaamani ja ilmeisesti Etelä-Pohjanmaalle jäänyt vihreä Divari oli tuotu Saksasta vähillä ajokilometreillä eikä sen renkaissa, iskunvaimentimissa ja muissa ajoon vaikuttavissa osissa ollut ajoon vaikuttavia kulumia. Iso Jammu on painostaan huolimatta riittävän kevyt kuljeteltava eikä kardaaniveto tunnu  häiritsevältä. Pyörä ohjautuu täsmällisesti. Otteen saattaa irrottaa ohjaustangosta seurauksia pelkäämättä. Suurikokoinen mittaripaneeli analogisine näyttöineen selvittää yhdellä vilkaisulla kaiken matkanteolle olennaisen informaation. Pieni kate auttaa pysymään lämpimänä koleina alku- ja loppukauden ajopäivinä. Viisiportainen vaihteisto käyttäytyy täsmällisesti, vaihdepoljin on helposti liikuteltavissa, ja välitys voi palauttaa mieleen BMW K-100 mallin. Kummassakaan mallissa viitonen ei ole mikään loikkari. 100 km/h nopeuksissa kierrokset asettuvat 4000 rpm:n tuntumaan. Iso Jammu myös tärisee mutta ei samalla tavoin kuin saksalainen tiiliskivimoottori, karkean jyhkeästi, vaan enemmän sirosti värähdellen. Resonanssit tuntee satulassa, mutta moinen ei raavaan miehen ajonautintoa häiritse, onpa vain lisäominaisuus muiden joukossa.  Diversionilla  matkanteko luonnistuu sen verran  vaivattomasti, että ajaminen käy jopa huvituksesta ja ajanvietteestä. Kone on luotettava, keppiveto helppohoitoinen, kestävä ja Divarin perustekniikka yksinkertaista.




Missä iso D sitten "harhauttaa"? Vaikka se  kantaa kuormajuhdan luonnollisuudella pulleat laukkuvarustukset, tankkilaukut ja muut "loimet", Divarin silmiähivelevän kaunis ilmajäähdytteinen moottori tarjoaa kuskille  kipakkaa kyytiä korkeammilla kierroksilla. Isossa Divarissa riittää sporttipyörää  kaikille pohjoismaisille pikiteille, jos  konetta vain raaskii kierrättää. Kierrätystä se kumminkin kestää. Ongelmia ovat vanhemmissa pyörissä tuottaneet kaasuttimien säädöt ja kuluvat osat, mutta kaasuttimien kanssa räplääminen on ollut kautta aikojen osa ilmajäähdytteisten moottoripyörien ajanvietettä.





Teknisiä tietoja: Tilavuus 892 ccm, teho ja vääntö 89hv/8250 rpm (84 Nm/7000 rpm), paino 239 kg, huippunopeus n. 220 km/h.







BSF

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti